Kolari Special Logo

Auto-ja vaihteistokorjaamo

KuljetuspalvelutKorjaamme henkilö- ja pakettiautot!

Kolari-Special on autoelektroniikan asiantuntijakorjaamo. Käytämme autonvalmistajien portaaleja vikadiagnostiikassa ja autosähkötöissä. Tämä mahdollistaa mm. sähköisen huoltokirjan täyttämisen sekä takuunalaisten ja hybridiautojen huoltamisen. Käytössä on Volkswagenin merkkitesterit ja Autocom järjestelmätesteri sekä PicoScope-oskilloskooppi väyläverkon kunnon mittaamiseen ja viallisen ohjainlaitteen paikallistamiseen.

 

Teemme DSG-vaihteiston ja mekatroniikan vianhakua, huoltoa, korjausta ja ohjelmointia Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen merkkeihin.

 

Uliseeko perä, onko taka-akseli rikki tai tasauspyörästön hammasratas kappaleina? Teemme vaihteistokorjausten lisäksi myös peräremontteja ja muita voimansiirron korjauksia.

 

Voit toimittaa koko auton tai pelkän moottorin, vaihteiston tai mekatroniikan korjattavaksi mistä päin Suomea tahansa.
Kolari-Specialin rahtisopimus on usein edullisin vaihtoehto. Myynti auttaa myös koko auton kuljetukseen liittyvissä asioissa.

Kolari-Special korjaamo

Autohuollot, asennukset, kunnostukset ja kaikki korjaamotyöt teemme ammattitaidolla takuutyönä. Jos ilmenee tarvetta tehdä työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, otamme yhteyttä asiakkaaseen

 

Ota yhteyttä (03) 5356 100 tai korjaamo@kolari-special.fi

 

Osamaksu

Varaosat ja auton korjaamisesta syntyneet kulut voi maksaa joustavasti Resurs Bankin huoltotililtä. Hae luotto etukäteen ja allekirjoita sopimus sähköisesti pankkitunnuksilla. Lue lisää huoltotilistä.

 

Ryhmäpoikkeusasetus

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista. Auton takuu ei katkea, vaikka varaosina ei käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit. Alkuperäinen asetus annettiin jo vuonna 2002 ja nykyinen asetus on voimassa vuoteen 2023 asti. Autoalan tiedotuskeskuksen tiedote.

 

Vikakoodit

Autojen elektroniikka on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti. Nykyajoneuvojen sähköjärjestelmät koostuvat useista eri ohjainlaitteista, jotka on verkotettu toisiinsa. Yhden ohjainlaitteen vikaantuminen voi aiheuttaa häiriöitä väyläverkkoon, tai jopa kaataa koko verkon ja estää kaiken viestiliikenteen ko. verkon ohjainlaitteiden välillä. Autoon ei saada yhteyttä järjestelmätesterillä eli vikakoodinlukijalla ja tarvitaan oskilloskooppia väyläverkon kunnon mittaamiseen ja viallisen ohjainlaitteen paikallistamiseen.

 

Vian paikantaminen pelkän vikakoodin perusteella on vaikeaa ja vikakoodi antaa useinmiten vain suuntaa vian lähteelle tai voi olla jopa harhaanjohtava. Tämä johtuu siitä, että toisiinsa vaikuttavia järjestelmiä tai saman järjestelmäkokonaisuuden sisällä toimivia komponentteja diagnosoidaan eri herkkyydellä tai joitain mekaanisia toimintoja ei voida diagnosoida ohjainlaitteen toimesta ollenkaan. Esimerkkinä vuoto imusarjan tiivisteessä laihentaa seosta yhdessä sylinterissä, jolloin palotapahtuma eroaa muista ja ohjainlaite kirjaa vikakoodin sytytyskatkoksesta.

 

Hankalimmissa tapauksissa vian paikantamiseen voi mennä tunteja tai jopa päiviä. Eroavaisuudet eri autonvalmistajien ja mallisarjojen välillä luo tarpeen ajoneuvokohtaisten tietojen hakemiseen portaaleista. Autojen johtosarjat ja suurin osa komponenteista on piilotettu verhoilujen ja erilaisten suojien alle, jolloin yhden yksinkertaisen mittauksen suorittamiseksi autoa voidaan joutua purkamaan paljonkin. Vika ei myöskään ole välttämättä päällä, kun auto tuodaan korjaamolle. Tällöin voidaan tarvita hyvinkin tarkkaa asiakkaan kuvausta siitä, milloin ja missä ajotilanteessa vika ilmenee. Joskus sama vikavalo saattaa syttyä, vaikkei kyse olisi edes samasta viasta.

 

Jos häiriövalo palaa, on kyseinen järjestelmä osittain tai jopa kokonaan poissa käytöstä. Tämä voi tarkoittaa sitä, ettei esimerkiksi jokin turvavaruste toimi onnettomuuden sattuessa.

 

Vaikka häiriövalo sammuisi itsestään, on auton järjestelmään tallentunut vikakoodi. Jos vika on liittynyt jonkin päästöihin vaikuttavan järjestelmän häiriöön, näkyy se katsastuksen yhteydessä tehtävässä OBD-mittauksessa ja aiheuttaa hylkäyksen.

 

Jakohihnan ja jakoketjun vaihto

Jos moottorin nokka-akselia pyörittävä hammashihna katkeaa, seurauksena on pahimmillaan tuhansien eurojen remontti. Siksi hihnan vaihto kannattaa tehdä vähintään huolto-ohjelman mukaisesti. Vesipumppu uusitaan samalla kertaa jakopään avaamisen yhteydessä. Jos pumppu jämähtää kiinni, seuraukset vastaavat hihnan katkeamista. Joskus vesipumppu alkaa ikääntyessään vuotaa tai pitää rohinaa, jolloin huolto on syytä suorittaa viivyttelemättä.

 

Jatkoketjukaan ei ole täysin huoltovapaa. Ketju voi venyä tai sen kiristimet tai laahaimet voivat kulua. Ketju voi päästä hyppäämään hampaalla yli, jolloin ajoitus muuttuu ja moottori voi vaurioitua. Moottorin vikavalon syttyminen tai rohiseva ääni autoa käynnistettäessä voivat olla merkki jakoketjun ongelmasta.

 

Ilmastointi

Ilmastointilaitteen toiminta perustuu siinä kiertävään kylmäaineeseen, jonka vajaus heikentää laitteen toimintaa eikä laite puhalla enää kunnolla kylmää ilmaa. Laitteessa ja sen putkistossa kiertävä kylmäaine voitelee myös ilmastointia. Kun kylmäaine vajenee laitteistosta, ilmastointilaitteen kompressorin voitelu heikkenee ja kompressori voi mennä rikki.

 

Talvikauden aikana ilmastointi kannattaa kytkeä päälle muutaman kerran esim. lämpimässä parkkihallissa, jolloin kompressori pääsee pyörimään ja tiivisteet saavat voitelun ja pysyvät joustavina. Jos ilmastointilaitteessa ilmenee jotain vikaa, sitä ei kannata käyttää mahdollisten lisävaurioiden välttämiseksi.

 

 

Autotekniikan asiantuntija palvelee ma - pe klo 8.00-16.30.

Ota yhteyttä puh. (03) 5356 100 tai myynti@kolari-special.fi.

Citroën – Peugeot – Renault – Fiat – Ford – Iveco - Opel – Nissan - MB – Audi – Seat - Skoda - VW

Marikoo Kotisivuratkaisut

Kolari-Special
Puutikkalantie 40
36760 Luopioinen

Liikkeemme on avoinna
ma-pe klo 8-16.30

(03) 5356 100
myynti@kolari-special.fi
www.kolari-special.fi

Instagram icon Linkedin icon

Top